סליקה בתקן EMV – כל מה שבעל עסק צריך לדעת
מהפכת התשלומים הגיעה לארץ, והחל מינואר 2019, על כל בית עסק בישראל הפותח מסוף חדש להיות מותאם לתקן EMV. עם השלמת תהליך המעבר, תצטרף ישראל למדינות העולם המציעות את שיטת התשלום המתקדמת והבטוחה ביותר. מהם יתרונות התקן וכיצד הוא יכול להשפיע ואף לתרום לעסק שלכם?
אז מה זה בעצם תקן EMV
ומה זה קשור ל- סליקת אשראי בעסק שלי?
EMV הוא תקן בינלאומי מאחורי עומדות שלוש חברות כרטיסי האשראי Europay, MasterCard, Visa ומטרתו לאבטח עסקאות המבוצעות באמצעות כרטיסי אשראי בעלי שבב אלקטרוני. התקן המתקדם למעשה מפחית הונאות וזיופים באמצעות זיהוי הלקוח בעזרת הקוד הסודי שלו. מה שקורה בפועל, במעמד העסקה, הלקוח נדרש לאשר את פרטי וסכום העסקה ע”י הקשת הקוד הסודי של כרטיס האשראי על גבי מכשיר הסליקה. מדובר בטכנולוגיה הקיימת מספר שנים במדינות רבות בעולם, לרבות מדינות אירופה וארה”ב, ובעת האחרונה נעשים מאמצים רבים להכניס את ישראל לזירה החשובה הזו.
התקן צפוי כאמור להחליף באופן מלא את הטכנולוגיה הקיימת כיום בישראל – המושתתת על קריאת הפס המגנטי באמצעות “גיהוץ” הכרטיס, טכנולוגיה ארכאית ביחס למדינות העולם המתקדמות ונחשבת לקלה לזיופים ושכפולים.
אז מה בעצם ההשפעה של תקן EMV על עסקים שמשתמשים בסליקת אשראי?
בכדי לייצר את מעבר בית העסק לתקן EMV יש צורך בשינוי בשלושה היבטים – ראשית, כרטיסי האשראי של הלקוחות עצמם, צריכים לתמוך בטכנולוגיה החדישה ולהכיל את הצ’יפ האלקטרוני. ואכן, כל כרטיסי האשראי המונפקים בעת האחרונה מותאמים לתקן זה. שני השינויים הנוספים הם בחומרה ובתוכנה – על המסופים בבתי העסק והתוכנה המחוברת אליהם להיות מותאמים לתקן.
כחברת סליקת אשראי המובילה בישראל איזי קארד יישרה קו מבעוד מועד ומציעה פתרונות תשלום התומכים בתקן EMV. איזי קארד היא למעשה one stop shop בתחום סליקה וחיוב כרטיסי אשראי ומתפקדת הן כספק הטכנולוגיה והן כחומרה – מערכות התשלום, ומעניקה לבית העסק שקט וביטחון בהיבט הפיננסי.
כאמור, השלב הראשון של הטמעת המהלך עבור בית העסק הוא מעבר למכשיר סליקה מתקדם שיודע לקרוא את פרטי כרטיס האשראי דרך השבב שעל הכרטיס, תוך הקלדת קוד סודי או בהצגת הכרטיס באמצעות טכנולוגיית NFC (המאפשרת תשלום ללא מגע). רכישת מערכת סליקת האשראי היא חד פעמית, עבור כל עמדות התשלום בבית העסק.
לאחר העמדת המערכות, חיוב האשראי יתבצע ע”י הקשת הקוד הסודי תוך הצגתו לבית העסק. על בעל העסק לוודא כי בכל עסקה נמסר הקוד האישי של הלקוח, בין אם מדובר במכירה פיזית (פרונטלית), טלפונית או אונליין.
חשוב לציין – בכדי להעניק תמריץ לבתי העסק ליישום התקן החדש והטמעת המסופים הנדרשים בנק ישראל קבע “מנגנון הסטת אחריות לנזק”, אשר משמעותו כדלקמן – בכל מקרה של תשלום באמצעות כרטיס חיוב חכם בבית העסק, שבו לא מותקן מסוף בהתאם לתקן, הסולק יהיה אחראי להשיב ללקוח את סכום החיוב הנובע משימוש לרעה, והוא רשאי להסיט את האחריות לבית העסק. מטרת המנגנון הוא הובלת כלל השוק להטמעת הכלים הנדרשים לתקן החדש.
עוד כדאי להבהיר – כאשר מדובר בית עסק קטן, שמחזור התשלומים שלו בכרטיסי חיוב בשנת 2018 היה נמוך מחמישה מיליון ש”ח, יקבל דחיה עד לינואר 2020, בכדי להתארגן לקראת השיטה החדשה מול הספק ונותן השירותים שלו בתחום.
לסיכום עלינו לזכור כי כמו כל הטמעה של טכנולוגיה חדשה, תהליך המעבר לתקן החדש אורך זמן ודורש סבלנות ואורך רוח בקרב בעלי העסקים בישראל. בראייה לרחוק, מדובר על צעד נוסף לעבר חוויית רכישה מאובטחת וקלה, כמו ביתר מדינות העולם. זאת ועוד, השדרוג לטכנולוגיה מתקדמת יותר מאפשר בהמשך הכנסת מגמות טכנולוגיות חדשניות, כמו למשל שימוש בארנק דיגיטלי – כך שהעתיד נראה קרוב מתמיד.