איך לבחור חברת סליקה משתלמת – המדריך המלא של סליקה לעסקים

זה נוח, זה מהיר, זה חוסך מהצרכנים ומהלקוחות להסתובב עם כסף מזומן בארנק – ועדיין, יש לא מעט בעלי עסקים הנמנעים מלהיעזר בשירותי סליקה. 

אם גם אתם עדיין לא עברתם לאחת משיטות הגבייה הנוחות והפשוטות ביותר,  כדאי לכם להציץ במדריך המלא לסליקת כרטיסי אשראי (ורמז – בסוף המדריך תמצאו כמה טיפים באמת שווים!)

לפני הכול – היכרות קצרה עם עולם הסליקה

סליקה היא שיטת תשלום המבוססת על העברת כספים ללא שימוש במזומן. כלקוחות אנו נתקלים בשיטה זו מדי יום – אנו מוסרים את כרטיס האשראי שלנו במכולת, במסעדה ובבתי עסק נוספים – ולמעשה משלמים באמצעותו בלי שנצטרך לחפש שטרות בארנק. 

אבל מאחורי הקלעים, כפי שתכף נגלה, סליקת כרטיסי אשראי היא עסק קצת יותר מורכב. תהליך הסליקה מבוסס על שני מאפיינים חשובים – מהירות התהליך ובטיחות הנתונים – ועל כן בכל עסקה, גם אם מדובר בקניית כוס קפה ותו לא, מעורבים שלושה גורמים: חברת האשראי (דוגמת ויזה או ישראכרט), חברת הסליקה (המספקת את התשתית הטכנית, דוגמת מסוף הסליקה), וגוף נוסף הנקרא שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) – האמון על התקשורת בין בעל העסק לחברת האשראי.

סליקה

איך סליקה מתרחשת בפועל?

הלקוח צריך לשלם לבית העסק תמורת שירות כזה או אחר. הוא מוסר את כרטיס האשראי שלו, ונותן השירות מזין את הפרטים הרלוונטיים: מספר הכרטיס, פרטי המשלם, הסכום לתשלום וכיו"ב. הוא יכול להזין אותם בצורה ידנית (על ידי הקלדת הפרטים), הוא יכול לעשות זאת בצורה אלקטרונית (על ידי 'גיהוץ הכרטיס' – העברת הכרטיס במתקן סליקה), וכיום יש כבר דרכים מתקדמות יותר, כגון סריקת הכרטיס באמצעות הטלפון הנייד או סליקה באינטרנט.

הנתונים שהוזנו מועברים לחברת שב"א. שב"א, כאמור, היא הגוף האמון על התקשורת בין נותן השירות לחברת האשראי – ובמסגרת תפקידה היא בודקת אם הכרטיס תקין ואם ניתן לאשר את העסקה. לאחר אישור העסקה, הלקוח סיים את תפקידו – הוא שילם את מה שנדרש, מחזיר את הכרטיס לארנק, ומחכה לתחילת החודש העוקב, שאז (בדרך כלל) הכסף ירד מחשבונו.  

וכפי שבוודאי ניחשתם, מאחורי הקלעים התהליך טרם הושלם. באמצעות התשתיות שמספקת חברת הסליקה, שב"א משדרת לחברת האשראי את פרטי העסקה. מכאן ואילך פועלת חברת האשראי בשתי חזיתות: היא מחייבת את הלקוח במועד שנקבע – ומזכה את בית העסק במועד שסוכם ביניהם.

נשמע אחלה – אז למה לא להתחיל עם סליקה בעסק שלך?

עולם הסליקה, כמו תחומים נוספים, עבר בשנים האחרונות מהפכה של ממש. המבוגרים שבינינו זוכרים איך שיחה לחו"ל (שהיום עולה אגורות ספורות) עלתה בעבר עשרות שקלים לדקה, ואיך מחירי הסלולר צנחו. גם עולם סליקת האשראי השתנה בהתאם – אבל ראשית בואו נלך קצת אחורה ונבין מה היה פה.

בעבר ניתן היה לסלוק כרטיסי אשראי באמצעות מתקן (מסוף) ממוחשב בלבד. בית עסק שהיה מעוניין להציע ללקוחותיו את השירות הזה, נדרש להתקשר עם אחת מחברות הסליקה הקיימות בישראל, ולרכוש או לשכור מתקן שכזה. העלויות היו גבוהות, ושירותי הסליקה השתלמו בעיקר לבתי עסק בעלי כמות גדולה מאוד של עסקאות. 

יתרה מזאת, מכיוון שיש שלושה גופים המחכים לנתח מעוגת העמלה, העמלות עבור כל עסקה היו גבוהות למדי. בשורה התחתונה, שני מגזרים עסקיים נמנעו מהשימוש בשירותי סליקה: בעלי עסקים קטנים, כאלו שאין להם היקף עסקאות גדול, וכן נותני שירותים 'נטולי בסיס' (דוגמת גרפיקאים, מעסים, יועצים וכיו"ב – בניגוד, למשל, לחנות מכולת).  

רגע לפני שבוחרים חברת סליקה – על מה חשוב לשים דגש?

  • נוחות שימוש – בראש ובראשונה, פתרונות הסליקה שבהם תבחרו צריכים להיות נוחים וידידותיים לשימוש. אם אתם עסק פיזי, מסוף סליקה יתאים לשגרת העבודה שלכם. לעומת זאת, אם אתם 'נוודים דיגיטליים', כאלו שלרוב לא נפגשים עם הלקוחות, רצוי לבחור חברת סליקה המציע תשלום און-ליין באתר או  באפליקציה. (ואם זה באמת מעניין אתכם – כנסו לקרוא "כיצד לייעל את הצ'ק אאוט באתר הקמעונאות שלכם?")​

 

  • מאגד סליקה – בשנים האחרונות נכנס שחקן חדש לשוק – מאגד הסליקה. מאגד הסליקה מייצג כמות גדולה של בתי עסק מול חברות הסליקה, ולמעשה מייצר עבורם כוח צרכני חזק ומפחית את העמלות הנדרשות מהם. לעסקים קטנים, הבחירה במאגד סליקה עשויה לחסוך הרבה מאוד כסף.

 

  • גובה העמלות – כפי שכבר ציינו, לבעלי עסקים – ובעיקר לעסקים קטנים – כל שקל חשוב. ככל שסקר השוק שלכם יהיה מקיף יותר, כך תוכלו למצוא חברת סליקה המציעה עמלות נמוכות יותר, ולאורך זמן החיסכון הזה יהיה שווה לכם הרבה כסף.

 

  • חוכמת ההמונים – כמו בשירותים אחרים הדורשים התעסקות יום-יומית, מומלץ לדבר עם קולגות, להתייעץ איתם, לברר כמה הם משלמים עבור שירותי הסליקה. לא פעם תקבלו מהם טיפים שיהפכו את החיים שלכם לנוחים יותר – וזולים יותר.

שירותי סליקה כובשים את המשק

בשנים האחרונות התחוללו שני שינויים מרכזיים, ואלו פתחו את עולם פתרונות הסליקה גם לבעלי עסקים קטנים ולעסקים 'וירטואליים'. השינוי הראשון נעוץ בשיטת הסליקה. אם בעבר היה צורך במתקן פיזי כדי לסלוק, היום יש דרכים נוספות. החוק מאפשר לבצע 'עסקה מרחוק' – כלומר סליקת אשראי ללא נוכחות של המשלם וללא 'גיהוץ' הכרטיס – ובעידן הדיגיטלי ניתן לעשות זאת גם בצורה מקוונת – דהיינו סליקה באינטרנט.

השינוי השני נובע מהפחתת העלויות. אם אין צורך במתקן פיזי – אין צורך לרכוש או לשכור כזה. בנוסף, חברות הסליקה מציעות מסלולים נוחים מאוד לעסקים קטנים, הן מבחינת גובה העמלות והן מבחינת הצורך לשלם אך ורק אם בוצעה עסקה בפועל.

שינויים אלו פתחו את עולם הסליקה גם לבתי עסק ונותני שירותים שעד כה נמנעו מלהשתמש בהם (או לא יכלו להרשות לעצמם). השימוש בשירותי הסליקה הולך וצובר תאוצה, וזו דרך נוחה ויעילה במיוחד – בתנאי, כמובן, שבוחרים את חברת הסליקה המתאימה ביותר עבורכם.

[gravityform id="16" name="" title="false" description="false" ajax="false"]
  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.